Stage eerste hulp - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Stephanie Zoelen - WaarBenJij.nu Stage eerste hulp - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Stephanie Zoelen - WaarBenJij.nu

Stage eerste hulp

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

16 Februari 2014 | Noorwegen, Bergen

Stage eerste hulp

Ja ik had echt beloofd om het bij te houden maar de weken vliegen om en inmiddels zijn er al 2 weken stage voorbij!! Het is erg klein ziekenhuis met zo een 20 mensen op de eerste hulp, erg leuk dus want zo ken ik iedereen al na 2 weken. Ik werd goed ontvangen door mijn praktijkbegeleider en mocht eigenlijk vanaf het begin alles al zelf doen zonder dat ze meekeken. :O Nou dan doe je natuurlijk wat dingetjes fout want het gaat natuurlijk wat anders hier dan dat ik gewend ben haha.. Heb nog nooit op de eerste hulp gestaan. Maar gelukkig kan ik aan iedereen vragen stellen en zijn ze bereid het uit te leggen.

Het is wel vreemd om ze allemaal niet te kunnen verstaan.. Ze praten natuurlijk gewoon Noors tegen elkaar, en hoewel ik die 15 lessen Noors al heb gehad snap ik er nog steeds helemaal niks van :P Maar ik blijf hoop houden om het te leren en volg me lesjes nog iedere week (A) En tijdens de onderzoeken spreek ik geen Engels meer, maar de patiënten mogen geen vragen stellen want dan val ik door de mand hahaha.

En het leukste aan de stage is het gips zetten :D Dat wordt in Nederland niet gedaan door de laboranten maar hier wel.. Ook een repositie doen ze hier zelf, de verschoven botstukken op 1 lijn krijgen. De eerste keer dat ik mocht helpen had ik geen flauw idee wat ik moest doen, kwam ook omdat mijn begeleider niet zo goed Engels sprak. Ze zei alleen: 1 hand hier, 1 hand daar en naar schouders naar achter. Oké ik moest dus met mijn volle gewicht aan een arm van een oude mevrouw trekken, zo gezegd zo gedaan.. Dacht bijna dat ik die arm nog zo breken zo hard moet je trekken. Ik hoopte niks te horen geen geknak want dan zou ik zelf van me stokkie gaan, het ziet er zo pijnlijk uit als ze met 3 mensen aan je breuk zitten te rommelen. Hoorde de eerste keer ook niks maar de 2e keer kon ik het echt goed horen, nu is het minder erg omdat ik weet wat ik moet doen en wat er gaat gebeuren :P Nou hoop ik echt dat ik deze week zelf gips mag zetten. Dat zou echt gaaf zijn als ik dat hier nog leer.

Woensdag 12 feb. Is er een cooking competition georganiseerd vanuit de internationale studenten. Het was vooraf niet heel goed georganiseerd maar daar was niks van te merken die avond :) We hadden besloten om hutspot te maken typisch Nederlands alleen zonder lekkere jus en worst. Hebben wel wat geïmproviseerd met Noorse worstjes en jus maar dat is niet hetzelfde :P Het was lekker maar thuis is de hutspot toch lekkerder, zal dat aan de Noorse ingrediënten liggen of aan onze kookkunsten (A) Er waren hapjes uit Duitsland, Polen, Noorwegen, Spanje, Spanje en Spanje. Er zitten hier zoveel Spanjaarden je komt ze overal tegen. Gelukkig houd ik van Spanje :)

Ik ben erachter gekomen dat klubb fantoft helemaal niet zo saai is als dat het in de eerste instantie lijkt, je moet alleen op de goede dagen erheen gaan :P De eerste weken was het ook nog niet open en waren er nog geen activiteiten. Nu is er elke week een filmavond, jamsession en vrijdag feestjes en een play play room met tafelvoetbal, pooltafel en tafeltennis. Het schijnt er heel goedkoop te zijn omdat voor studenten is maar 6 euro voor een biertje vind ik niet heel goedkoop (A) Gelukkig werken naat en mas er soms achter de bar en kunnen die mooi drinken halen met korting, heel handig hier hihi. Vrijdag de 14e was er een valentijnsparty. Moet ik het zonder mijn Valentijn vieren dit jaar :'( Maar gelukkig komt brian aankomende vrijdag =D En queenie en rowan komen mij ook vergezellen vrijdag =D Kan niet wachten!! Nathalie is jarig dus haar ouders komen ook dit weekend, drukte en gezelligheid! Gelukkig heb ik mijn Valentijnsdag niet alleen gevierd, was een top dagje met mijn valentijntjes naat mas en mar :) :)

Gister hebben we de berg Sandviksfjellet beklommen, dat is echt de mooiste tot nu !! Maar o wat was die zwaar haha heb zo genoten van al die koppies :P De klim omhoog bestaat namelijk alleen maar uit trappen. Met zijn 417 meter hoog is die nog hoger dan Floyen. Het record is om in 8 min boven te komen, nou met 40 minuten waren wij blij :)

Vanmiddag gaan we schaatsen met een groepje. 2 minuten met de tram dus lekker dichtbij. En maar weer wat huiswerk, moet ook gebeuren. Dan is het morgen alweer week 8 en zitten we over de helft :'(

Dat was het weer voor vandaag meer om echt over te vertellen heb ik niet beleefd! Ha det bra!!

xxxxxxx

  • 16 Februari 2014 - 19:55

    Mama:

    Hoi schatje ,je heb aardig wat mee gemaakt ,en wat beleefd. Leuk geschreven . Dikke knuffel mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Exchange studies at Bergen University College

3 maanden studeren in Bergen

Recente Reisverslagen:

16 Februari 2014

Stage eerste hulp

29 Januari 2014

Norway in a nutshell

22 Januari 2014

UPDATEE!!

10 Januari 2014

1e weekje voorbij!

04 Januari 2014

aankomst
Stephanie

Actief sinds 07 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1381
Totaal aantal bezoekers 3746

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 04 April 2014

Exchange studies at Bergen University College

Landen bezocht: